077-8042619 |רוטשילד 55, ראשון לציון

03-6953947 | הברזל 11, תל אביב

שיקום על גבי שתלים: מהן השיטות הקיימות ואיך בוחרים את הפתרון המתאים ביותר?

לאחר התקנת השתלים ואיחוי שלהם בעצם הלסת, יש לשקם את השן עצמה. קיימות מגוון שיטות לשיקום על גבי שתלים, החל מכתר בודד וכלה בגשרים ותותבות על גבי שתלים. בחירה נכונה של אופן השיקום חיונית לשם הצלחת פעולת ההשתלה כולה: כיצד מתוכנן הליך השיקום ואיך בוחרים את הפתרון המתאים ביותר עבורי? המידע החיוני בפנים

אבדן שיניים עלול להיגרם בשל מגוון מצבים, בהם בעיות חניכיים מתקדמות אשר גורמות לספיגה מסיבית של עצם הלסת ולנשירת שיניים, טראומה לשיניים, טיפולי שיניים שנכשלו, עששת מתקדמת שפגעה בשכבות השן הפנימיות והובילה לצורך בעקירה, סדקים בשיניים ועוד.

הפתרון היעיל ביותר לטיפול באבדן שיניים, בין אם מדובר באבדן של שן בודדת או לסת שלמה, הוא השתלה דנטלית. שתלים דנטליים מסייעים בהשבת המראה האסתטי והפונקציונליות של השיניים והם מונעים גם בעיות מורכבות יותר, כמו ספיגת עצם ותזוזה של השיניים הסמוכות.

שתל דנטלי הוא מעין בורג עשוי טיטניום המוחדר לעצם הלסת ומשמש כתחליף לשורש השן. הטכניקות המודרניות להחדרת השתלים מעלות משמעותית את סיכויי הצלחת הטיפול ושרידות השתלים לאורך זמן.

לאחר תקופת החלמה בה השתל מתאחה בעצם הלסת הוא הופך לחלק בלתי נפרד ממנה. אז ניתן יהיה לבצע שיקום על גבי שתלים.
השיקום מהווה תחליף לשן עצמה. מטרת הפעולה היא "בנייה" מחדש של שיניים מלאכותיות על גבי השתלים, כדי להשיב את הפונקציונליות של השיניים שנעקרו ולשפר בשיפור המראה האסתטי. 

איך מתוכנן השיקום?

בעבר, שיקום על גבי שתלים תוכנן באופן ידני והצריך לקיחת מידות מפה המטופל באמצעות שימוש בחומר מטבע. הדגם שיוצר הועבר אל מעבדת השיניים ועל פיו תוכנן השיקום. הליך לקיחת המידות לווה באי נוחות עבור המטופל והוביל לעיתים גם לאי דיוקים בדגם שתוכנן.
כיום, תכנון השיקום במתבצע באופן ווירטואלי בעזרת סורק דיגיטלי מתקדם. הרופא משתמש בסורק לשם לקיחת מידות מפה המטופל, ללא כל צורך בשימוש בחומרי מטבע. המודל הווירטואלי נשלח למעבדה מיד לאחר התקנת השתלים ובעזרתו ניתן לתכנן שיקום זמני מדויק מאוד. מודל זה משמש בהמשך גם לשם תכנון השיקום הקבוע. 

שיקום זמני על גבי שתלים – העמסה מיידית

כדי למנוע מצב של חוסר בשיניים במהלך תקופת ההחלמה, מיד לאחר החדרת השתלים יותקן שיקום זמני. שיקום זה מספק מענה אסתטי עד לקליטת השתלים בעצם הלסת, אך הוא אינו מסכן את סיכויי הצלחת ההשתלה. לרוב השיקום שיותקן יהיה מוברג ולא מודבק, כמו לדוגמה גשר מוברג או כתר בודד. מחקרים שונים הראו כי הדבקת שיקום זמני על גבי השתלים עלולה לגרום לכישלון פעולת ההשתלה ולכן כיום שיטה זו כמעט ואינה נמצאת בשימוש. 

מהן השיטות לשיקום על גבי שתלים?

השיטות השונות לשיקום על-גבי שתלים השתפרו מאוד בשנים האחרונות והפתרונות הקיימים כיום מאפשרים חיבור מדויק בין השתל לכתר וכך מסייעים במניעת זיהומים סביב השתל ומשפרים את שרידותו. אמצעי השיקום החדשים מספקים תוצאה אסתטית מוצלחת ומאפשרים להשיב את מלוא הפונקציונליות של השיניים. 

איך בוחרים את שיטת השיקום?

אופן השיקום תלוי במספר פרמטרים, בהם כמות השיניים החסרות ומיקומן בלסת והעדפות המטופל. אסטרטגיית השיקום תתוכנן לרוב במהלך הפגישה המקדימה,
לאחר שהמטופל קיבל הסבר מפורט על חלופות הטיפול השונות, היתרונות והחסרונות. כדי לאפשר את הטיפול המתאים ביותר, מומלץ לפנות למרפאה בעלת ניסיון בביצוע של מגוון שיטות שיקום, בה ניתן יהיה לבחור את האפשרות המתאימה ביותר למקרה שלך. 

שיקום על גבי מספר שתלים

במצבים בהם יש צורך בשתלים מרובים קיימות מספר שיטות לשיקום, כמו כתר חרסינה או זירקוניה, או שיקום באמצעות גשר חלקי. לעיתים יתבצע גם שימוש בתותבות המחוברות ישירות אל השתלים, כמו לדוגמה בשיטת all on 4 , או all on 6. שיקום זה כולל הצבה של תותבת על גבי ארבעה או שישה שתלים בהתאמה, המחוברת ישירות אליהם וכך מהווה פתרון קבוע. 

שיקום על גבי שתל בודד

יבחר במקרים בהם קיים חוסר של שן בודדת. שיטה זו כוללת הצבה של כתר על גבי השתל הבודד. 

דילוג לתוכן